Bike Stuffin tarina
1990 perustin ensimmäisen pyöräalan yritykseni. Se oli Sportax. Maastopyörä oli uusi tuote, ja ehdin mukaan ”ensimmäiseen aaltoon”. Maahantuonnilla aloitettiin: ensimmäinen pyörä-merkki oli amerikkalainen Schwinn. Kalliimpien mallien myynti vaati oman kivijalkaliikkeen huoltoineen. Suomi paini pahan laman kourissa, päästiin silti hyvin alkuun.
Syksyllä 1992 mukaan tuli Cannondale, sen kanssa mentiin sitten vuosikaudet. Oma tuonti- ohjelma vakiintui Parkpre – merkkiin. Parkpren kanssa pelattiin yli 7 vuotta. Sitten merkki hävisi, myytävää kuitenkin riitti: Kona, GT, Nishiki… Huollon merkitys kasvoi, tulivat hydrauliset joustokeulat, levyjarrut, täysjoustopyörät ja ensimmäiset sähköpyörätkin.
Kaupankäyntiin tuli mukaan netti. Santa Cruz – merkin maahantuonti johdatti yhä korkeammalle hintatasolle. Ilman nettisivuja hommasta ei olisi tullut mitään. Markkina-alueena oli koko Suomi ja pyörät räätälöitiin asiakkaiden toivomusten mukaan. Ja huolto: sen merkitys kasvoi koko ajan.
Marin – pyörämerkki haki uutta maahantuojaa: syntyi ensimmäinen Bike Stuff Finland Oy. Edustus vaihtui muutaman vuoden jälkeen kanadalaiseen Norcoon. Sitten tapahtui jotain: intoa riitti niin että piti tehdä muutakin kuin pyöräalaa.
Marin – pyörämerkki haki uutta maahantuojaa: syntyi ensimmäinen Bike Stuff Finland Oy. Edustus vaihtui muutaman vuoden jälkeen kanadalaiseen Norcoon. Sitten tapahtui jotain: intoa riitti niin että piti tehdä muutakin kuin pyöräalaa.
Nyt ympyrä sulkeutuu. Vanha suola janottaa ja uusi Bike Stuff on syntynyt. Pyöräily on suosiossa, huolto- palveluja tarvitaan lisää. Mietin konseptin uuteen kuosiin: jos ihmiset tilaavat kotiinsa ruuat, vaatteet, kodinkoneet ja vaikka mitä… niin miksi ei pyörähuoltoakin?